EN STERK PÅMINNER OM ANTISEMITTISME OG FREMMEDFRYKT.
DENNE ARTIKKELEN STO, LØRDAG 8.11. PÅ TRYKK I AVISA NORDLAND
Natta mellom 9. og 10. november kalles «Krystallnatta», eller kanskje bedre «glassbitnatta». Det var natta jødene fikk kjenne nazistenes vrede i 1938. Glassrutene i synagogene og i jødiske forretninger ble knust. Det var «krystall» eller glassbiter overalt. Det var store branner og jøder fikk gjennomgå, også fysisk. Flere ble drept i tumultene. Politiet holdt seg i bakgrunnen. Nazi-kledde ungdommer og alminnelig pøbel dominerte. Det var en grusom natt. Og verre skulle det bli. Jødene var pekt ut som folkefienden. De skulle til å begynne med presses ut av Tyskland. Etter hvert skulle de utryddes. Gjerne etter å ha blitt gjenstand for diverse «medisinske forsøk». Også sigøynere, tatere, homofile og andre «livsuverdige» liv ble gjenstand for tilsvarende behandling. Antisemittismens og «rasehygiens» grusomste potensiale ble virkelighet i konsentrasjonsleirene og gasskamrene.
Opptakten til «krystallnatta» var et skudd i den tyske
ambassaden i Paris den 7. november. Den 17 år gamle polske jøden Herschel
Grynszpan skjøt og såret legasjonssekretær Ernst vom Rath som døde kort tid
etter. Handlingen ble tolket som et uttrykk for hvor farlig den store jødiske
sammensvergelsen var. Ettertida har vist at Grynszpan ikke var del av en
konspirasjon og at hans motiver kan ha vært svært private. En personlig
tragedie ble gnisten som fikk natten til å lyse i flammer – og glass til å
knuse. Innstramming overfor jødene skjøt tvert imot fart. Jødene var den store
faren. De ble koblet sammen med så vel kommunismen, som kynisk kapitalisme. De
ble mistenkt for å utgjøre et nettverk som søkte verdensherredømme. De ble
beskrevet som «umennesker». Det fantes i prinsippet ingen gode, ærlige og
velmenende jøder, selv om mange individuelt kunne framstå slik. Når alt kom til
alt var deres lojalitet til det jødiske det avgjørende.
Konspirasjonsteoriene har selvsagt vist seg ikke å ha
grunnlag i virkeligheten. Men antisemittismen har lange røtter og er vanskelig
å rydde ut. Dessverre ble Martin Luther sterkt anti-judaistisk på sine eldre
dager. Han er så skuffet over at de ikke tar imot evangeliet at han ønsker at
synagoger skal brennes og deres hellige skrifter (Talmud) skal tas fra dem.
Nazistene kunne hente fram mange ubehagelig sitater. Vår egen grunnlov fra 1814
hadde som kjent et eget jødeforbud. Det ble opphevet 1851, men skepsisen
overfor jødedommen levde videre. Under krigen var jødene utsatt i Norge. Først
høsten 1942 tok kirken tydelig avstand fra myndighetenes jødepolitikk i det
såkalte «Hebreerbrevet» høsten.
Det er skremmende å registrere at antisemittismen ser ut til
å blomstre opp igjen. «Jøde» er i enkelte miljøer et mobbeord, på linje med
«homo». Det er et svært dårlig tegn og må sees i sammenheng med bevisst hatske
handlinger som for eksempel angrepet mot synagogen i Bergstien i Oslo i 2006.
Vi står i tillegg overfor en vanskelig situasjon der kritikk av staten Israels
håndtering av den palestinske befolkningen fra flere hold tolkes inn i en
antisemittisk kontekst. For egen del er jeg sterkt kritisk til den aktuelle
israelske politikken, men tilsvarende motstander av enhver form for
antisemittiske holdninger. Alle som tilhører det mosaiske trossamfunn og alle
med jødisk etnisk bakgrunn skal føle seg trygge i Norge. Det er et spørsmål om
vårt samfunns humanistiske troverdighet.
Og når det er sagt, må det også gjelde andre grupper som i
dag er en del av den norske befolkning. Jeg tenker ikke minst på den etter
hvert betydelige, men svært sammensatte gruppa av muslimer. Vi ser etter mitt
skjønn spor av den samme type retorikk og tankestruktur som jøder har vært
gjenstand for. Individet opphører å eksistere. Muslimene blir et kollektiv. Er
de hemmelig styrt av de mest ytterliggående islamister som vil erobre Vesten? Deres
tro kan ikke tilpasses våre verdier og vår kultur. Det skal lite til, er jeg
redd, før en gnist kan flamme opp en tydeligere anti-muslimsk retorikk her hos
oss. Jeg, og sikkert mange med meg, har med gru tenkt på hva som ville ha
skjedd om 22. juli terroren mot det norske samfunn var utført av en enkeltmuslim
med forvridde tanker om virkeligheten. Vil vi ha greid å beholde en
inkluderende humanistisk grunntone som ikke ga rom for en grupperetorikk fylt
av frykt og hat?
Biskop Tor B Jørgensen
Viktig kilde til mer kunnskap: Øyvind Foss: Krystallnatten; Spartacus 2009
Om utviklingen blant tyske intellektuelle, samme forfatter: Forskning og folkemord, Spartacus 2013
Om Den norske kirkes forhold til jødene: Torleiv Austad: Sviktet kirken Jødene under okkupasjonen? artikkel i Dømmekraft i krise?i
1 kommentar:
Helt enig med deg.Israel bruker dog teknikken med å benevne statens kritikere som antisemitter.Dette gjør de nok helt bevisst.
Legg inn en kommentar